Räddningstimman för världen slår

by Barnbokspappan

Häromveckan plockade vi fram gammelmormors gammelgamla krubba. Min dotter behandlade den som hon behandlar sin bondgård och tryckte in fåren i stallet, trots mina invändningar om att de logiskt sett antingen borde vara på bete en bit bort eller på besök i nära anslutning till stallet, men knappast i det.

Förra året var hon inte så intresserad, men i år blev det oundvikligt att inte introducera en del mytologi i hennes liv. Jag började berätta sagan om när jesusbarnet föddes. Det var inte okomplicerat för en person med frikyrklig bakgrund; i min uppväxt gick jag från barnatro till milt ogillande gentemot kyrkan, via skarpt ogillande till att svänga in i en mer fundamentalistisk kristen period för att till slut landa i ateism.

När jag skulle återberätta julevangeliet kändes jag mig som världens sämsta historieberättare. Det kändes allmänt svajigt – vilket var egentligen klimax i historien? Att herdarna och de tre vise männen sade ”grattis”? Det kändes lite fattigt. Jag lade skulden på mig själv och konstaterade att vi behövde gå till biblioteket och uppsöka en Barnens bibel så att jag kunde göra historien rättvisa. Jag har länge betraktat Bibeln som en samling sagor och myter – att det skulle vara en samling dåliga sagor och myter kändes just då otänkbart.

När vi kom hem och började läsa rätades varken mina eller min dotters frågetecken ut. Min förväntning på en bibel för barn var att det skulle vara en samling historier som var tillrättalagda och anpassade för barn. Det vi möttes av var detta:

rsz_2scan-141220-0001

Den kursiverade inledningen är parodiskt svår att få grepp om. Nej, vi kommer inte ihåg Sackarias. Vilket tempel? Vem är himmelens Gud? Varför benämna honom ’himmelens Gud’ om det bara finns en? Varför all denna israeliska geografi? Etc.

Sedan kommer själva historien. Känns anmärkningen om David relevant i sammanhanget? Att ingen i Nasaret tänkte på Marias släktskap med denne? Vad är en snickarbostad? Vilka var judarna?

Ok, jag håller med om att det inte är så schysst att läsa denna historia isolerad från resten av Barnens bibel – man behöver läsa tidigare delar för att fatta, tänker någon kanske. Men jag har läst dem, och det blir inte så jättemycket tydligare för det. Gud presenteras i första meningen som ett faktum, men vem/vad är han egentligen? Och Israel, Egypten och andra platser presenteras ungefär på samma sätt.

Min dotter svalde tålmodigt de flesta obegripligheterna på denna sida, men en fråga ställde hon: Varför var de romerska soldaterna inte snälla mot folket? Jag tog ett djupt andetag och försökte stapplande förklara detta rätt komplexa orsak/verkan-samband. Hon accepterade inte utan frågade på nytt: ”Varför?” Då funderade jag på om barn i ”Varför”-perioden nog inte menar det jag själv menar med ’varför’ utan snarare ”på vilket sätt”. Det var dock fortfarande rätt svårt att svara på. Men fortsättningen bjöd på fler frågeväckande partier.

Dotter: Vad är en frälsare?

Pappa: Någon som kommer och räddar en.

D: Från vad?

P: Arvssynden. Att vi alla bör gå runt och känna skuld hela tiden, utan anledning. Typ.

rsz_scan-141220-0005

D: Skulle han ta bort soldaterna?

P: Ja.

D: Vart då? Till en soldatstad?

P: Eh, ja, ungefär…

D: Varför var de vise männen tre?

P: Det är lite oklart, men det faktum att Bibeln nämner tre gåvor har nog gjort att legenden säger att de var tre.

rsz_scan-141220-0004

D: Varför dog kungen?

P: Öh… för att han var gammal, tror jag.

D: Nej. Boken har fel. Det var för att han var sjuk. Han kanske ramlade för att han att han blundade. Och sen reste han sig och gick. Och blundade. Det kanske var därför han dog.

Jag är glad att hon inte ställde en del andra frågor. Vad är en skattskrivning? Varför stannade den heliga familjen så länge i stallet att det tre vise männen hann GÅ från Öster (lite oklart var det ligger, men typ Iran enligt en del källor) till Betlehem? Hur väl fungerade egentligen stjärnan som vägvisare, rent konkret? Hur gick det till när den lockade med sig de tre vise männen? Och hur kunde den lysa på just stallet så att herdarna kunde veta var de skulle leta?

När vi har läst klart vandrar våra tankar åt olika håll. Jag själv tänker att det är absurt att vi håller på och gifter oss fortfarande på ungefär samma sätt som man gjorde för 2000 år sedan. Min dotter bläddrar fram bilden på krubban och mästrar mig: Jag hade rätt! Fåren var inne i stallet.

rsz_scan-141220-0003

Titel: Barnens bibel

Författare och illustratör: Anned de Vries & Fred Apps

Namngivna tjejer/pojkar/hen: 1/9/0

Klarar bechdeltestet: det kanske inte är det som historien är känd för

Min dotters ålder när vi började läsa: 3,5

Adlibris, Bokus

